Corporate Storytelling versus klatergoud

Als Creative houd ik me dagelijks bezig met het vertellen van het unieke verhaal van elk van onze opdrachtgevers. En misschien heb ik last van beroepsdeformatie, maar ik kan me heel erg storen aan de klatergoudverhalen van sommige bedrijven en organisaties.
Met name banken en verzekeraars hebben daar een handje van: verhalen als ‘wij zijn er voor jou’ of ‘laten we samen de wereld beter maken’ hoor je regelmatig. Ik kan je zeggen… als puntje bij paaltje komt valt dat allemaal best wel mee… of eigenlijk.. best wel heel erg tegen. Dus ga ik je in deze blog uitleggen wat ik nu precies bedoel met klatergoud.

Als voorbeeld een bank;
Heb je wel eens een krediet aangevraagd? Dan is er helemaal geen sprake van ‘wij zijn er voor jou’.  En jij maakt hun wereld dus echt niet beter, lijkt het. Nee, dan ben je aan de goden overgeleverd als kleine MKB-er.

Misschien werkt het anders wanneer je als giga-bedrijf 100 miljoen krediet wilt, maar wanneer het om iets simpels als een autofinanciering gaat, krijg ik het idee dat zelfs de zekerheden die gevraagd worden, veel hoger zijn dan de hoogte van het gevraagde bedrag.
Om nog maar te zwijgen van de rente die je betaalt. Want hoe het ook gebracht wordt, aan het einde van het verhaal blijk je een heel groot risico voor de bank. Want anders zou je geen 6 of zelfs 8 % rente hoeven te betalen. Toch? Ik vraag je: hoe hoog staat de bankrente nu? Ik bedoel maar…

En met verzekeraars is het niet anders. Ook daar heb ik mindere ervaringen mee.
Zo heb ik jarenlang maandelijks fors premie betaald voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Maar toen ik het 10 jaar geleden helaas ineens nodig had, bleek het maandelijkse bedrag wat ik kreeg bij lange na niet voldoende om alle vaste lasten te betalen. En daarbovenop kwam een jaar later de belasting nog een keer met een inkomstenaanslag. Achteraf was volgens mij het maandelijks sparen van die premie een veel slimmere zet geweest.

Maar ja… Doe je dat dan ook? Zo hoor ik het de verzekeraar denken. En daar heeft ie een punt. Maar wat blijft staan is het feit dat ‘zij’ er helemaal niet voor mij zijn, noch heb ik ooit het warme gevoel gekregen dat we ‘samen de wereld een beetje beter hebben gemaakt.’

Klatergoud dus. 

Voor hen, en voor allen die zich aangesproken voelen heb ik een simpele tip:
Als bedrijf of organisatie ben je uniek. Ook (of zelfs) wanneer je een bank of verzekeraar bent. Dat unieke zit ‘m in de mensen die er werken, samen met de daarbij behorende onderscheidende producten en/of proposities. Gebruik dat als sterkte.

En ga dus vooral niet generieke zaken zoals in deze voorbeelden het ‘bankwezen’ of ‘verzekeringsgedachte’ centraal stellen. Immers, ook zij zijn en blijven commerciële instellingen die geld proberen te verdienen. Het zou dan ook, met name, de banken sieren om minder hoog van de toren te blazen wanneer er (weer) de giga-kwartaalwinsten worden gepubliceerd. Want dat is wat mij betreft het grootste bewijs van het hierboven genoemd klatergoud.